söndag 20 mars 2011

CAL, virkade rutor

Har gått med i Ravelry´s 2011 Crochet Block-a-month group. Varje månad presenteras 2 stycken 12"-rutor och en 6"-ruta. Virkar man en 12"/månad så resulterar det vid årets slut i en lite mindre pläd och såklart blir den större om man gör 2 stycken/månad.

Nu blir inte mina 12" (30 cm om jag räknat rätt?) utan de är 17 cm så jag får nog virka några extra om jag ska få ihop till en pläd. Jag virkar inte de rutor som jag inte gillar förstås, däremot så kommer jag nog att göra flera av de jag tycker om. Kanten på den färdiga pläden tror jag kommer att bli caffe latte-färgen (eller mullvad eller vad den nu kan tänkas kallas för). Garnet jag använder är Järbos Nya Fuga, 50% ull och 50% akryl. Vill ha en varm och mjuk pläd som dessutom inte kostar multum att tillverka.

Ovanstående två rutor är mars månads 12"-rutor och jag bara älskar dem, tycker de är kanonfina. Är jättenöjd med mitt färgval också, lite förvånad att det inte blev något lila (får ta det på nästa pläd) :-)

Börjar kunna läsa engelska mönster, har även blivit varse att virktermer heter samma sak på engelska och amerikanska men betyder olika saker. Mycket förvirrande.

Håller nu på att virka ett par superfina rutor från januari-februari också.

Tråkigt när inte mina foton blir så bra som jag vill. Därför har jag bestämt mig för att investera i en kamera, ytterligare en present till mig själv :-)

Har suttit i solen lääänge idag och känner mig lite bränd i ansiktet och vimmelkantig men vad härligt det är med vår!

Ha en bra söndagkväll!

4 kommentarer:

  1. Oj vad du är energisk! Jag har inte ännu vågat mig på engelska beskrivningar.Men den dagen jag börjar med det är det kört...det finns ju så otroligt mycket roligt att prova på

    SvaraRadera
  2. Energisk eller fullständigt galen, smaksak :-)

    SvaraRadera
  3. Ja du det lät kul, men jag vet inte om jag hinner nu,jag gillar att vara med på Kal saker.
    HA det gott
    kram

    SvaraRadera
  4. Åh så spännande det ska bli att se pläden när den är klar. Jag virkade mycket förr (70-80-talet), men har inte kommit igång så mycket med det ännu...har liksom fullt upp ändå ;-)
    jo jag håller på med en liten sjal...

    Du kommer att glädjas åt din present till dig själv
    (kameran)....

    SvaraRadera