onsdag 30 mars 2011

Det bidde en mössa

Hmmm... undrar vem som skulle bli glad att få den här? Själv använder jag inte mössor. Mars mysteriestickning är klar. Den var jätterolig att göra och jag lärde mig något nytt: att sticka kanten längst ned ("knitted on/attached I-cord"). Jag började med att lägga upp maskor längs kanten runt hela mössan. Därefter la jag upp 3 maskor på två strumpstickor och stickade ena änden till rosetten så här: Sticka 3 räta maskor. Dra maskorna till höger sida av samma sticka. Sticka dem igen på samma sätt (trådänden är då på 3e maskan längst bort). Det här bildar en rund rem som stickas till önskad längd. Därefter stickade jag in remmen i kanten, tutorial över hur kanten stickas finns här: http://www.knittingatknoon.com/atticord.html. Avslutningsvis stickade jag den andra änden till rosetten på samma sätt som den första genom att fortsätta på de 3 maskorna i slutet av mösskanten. Avslutade genom att sticka 1 rät m, 2 m tillsammans, drog den första maskan över den sista. Himla fiffigt tycker jag, kul att lära sig något nytt.

Mönstret till mössan finns här.

4 kommentarer:

  1. vilken fin mössa, mönstret var ju jätteläckert !!!

    SvaraRadera
  2. Fin mössa. Du är nog tvungen att börja använda mössa nu:) Kanten var intressant. Det måste man absolut prova på. Dom kan bara få det att se krångligt ut med sin stickmetod!

    SvaraRadera
  3. Vilken söt mössa, den gillar jag
    Ha det gott
    kram

    SvaraRadera
  4. Fint mönster, jag skulle välja den i gråa färger för mig tror jag ... ;)

    SvaraRadera