måndag 5 september 2011

Pysselstafetten, sjal av farfars-tröja

Jag är med i jonna d:s pysselstafett och av föregående pysslare, Anna som har bloggen Garnsluket, fick jag temat "Från din barndom". Jag kom att tänka på mina somrar i norra Värmland hos min farfar där vi sysslade mycket med fiske och bärplockning. Och han hade en liknande tröja som den nedan. Lite långsökt kanske men så kan det ju bli när det börjar spinna runt i huvudknoppen :)



Tröjan har legat hemma hos mig ett tag, är inköpt från loppis. Jag sprättade upp alla sömmar och använde mig av bakstycket och ärmarna till min sjal. Jag klippte bakstycket rakt i den kant där halsringningen var och fick även klippa till lite på ärmarna för att de skulle ha samma mått som bakstycket. Sicksackade där jag klippt och därefter sydde jag på ärmarna på bakstycket. Busenkelt.

Jag funderar på att rynka ihop ärmmuddarna fram på sjalen och sätta tofsar där. Ska även leta fram en tenn-hyska som jag har någonstans hemma för att kunna knäppa ihop sjalen fram och som passar materialet. Det skulle säkert bli fint att sätta en kantbård runt om, massor av förbättringsmöjligheter, men här visar jag den i all sin enkelhet.

Framifrån:

Bakifrån:
 Närbild:
Den kommer att värma skönt i vinter!

Nu är det min tur att lämna stafettpinnen vidare till Smålandsstickan. Och temat jag valt till dig är en av mina favoritsysselsättningar:

ÅTERBRUK

Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Den blev ju jätte fin, så häftigt.
    Ha det gott
    kram

    SvaraRadera
  2. Hjälp vad kreativ du är! Detta skulle jag aldrig komma på och sjalen är otroligt fin. Jätte bra ide och så skoj att du ville vara med på stafetten.
    //jonna d

    SvaraRadera
  3. Syns det var en kjempebra tolkning av temaet mitt, ble veldig bra.. =)

    SvaraRadera
  4. For en kjempebra ide, jeg har aldri sett noe slikt før.

    SvaraRadera
  5. Tack alla för fina kommentarer! :)

    SvaraRadera