lördag 12 mars 2011

Jag lär mig virka: Knutmaskor

Efter att ha virkat hälften av min african flowers som ska bli en väska insåg jag att det inte alls är stolpar jag virkar utan något helt annat som inte finns nämnt i någon av mina virkböcker. En alldeles egen maska! :-) Som vanligt när jag ska göra något är jag otålig, det ska gå snabbt och då blir det ibland lite fel. Så nu har jag bestämt mig för att gå i virkskola, jag ska lära mig olika tekniker och mönster. Har två fina virkböcker att använda, för att inte tala om den här fantastiska bloggvärlden där det finns hur mycket skoj som helst att hitta. Jag fick inspiration till att prova på att virka knutmaskor på den förträffliga bloggen VirkPia. Som vanligt blir inte mina foton så bra men det här är rundvirkade grytlappar i knutmasksteknik (VirkPia har bättre bilder). Det går att virka i varvvirkning också men jag tyckte det verkade lite jobbigt att behöva ta av och fästa tråden efter varje varv så det spar jag till en annan gång. Det blir en annan effekt då, det blir knutar på varje varv. Vid rundvirkning blir det ju på varannat, eller snarare varannat på ena sidan och varannat på den andra. Om man virkar med knutmaskor blir arbetet ganska tjockt, alldeles utmärkt till grytlappar med andra ord.

De här grytlapparna får jag nog lägga undan till jul. Borde skämmas för att lägga ut något juligt när alla går och suktar efter våren och vårfärger :-)

Nu ska jag göra det där tråkigaste jag vet, nämligen städning. Det brukar bli många pauser framför datorn :-) sen är det en massa frön som ska sås, tomater och lite annat skoj. Får nog passa på att vara ute en stund också, vi har faktiskt lite sol här nu och det ska bli molnigt framåt dagen.

Ha en skön lördag!!

4 kommentarer:

  1. Rött är också vårfärg! Har du på t.ex en liten blomma eller så så tänker ingen på jul! Skulle gärna vilja lära mig den tekniken (men är som du otålig, vill lära mig massor på en gång och dessutom så hittar jag ständigt egna sätt (vare sig jag vill eller ej) och det är inte alltid lyckat.

    Var på min begränsade promenad: så skönt när man hamnade i lä - hade kunnat sitta om det fanns ngt att sitta på där jag var och om ryggen tillåtit detta.
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med att sätta dit en blomma, då behöver jag ju inte spara dem till jul! Tack för tipset :-)

    SvaraRadera
  3. Så fina! Och bara kul med rött. Har just konstaterat att det är myckert grönt nu...
    Råkade också ut för samma sak som dig, virkade en hel mössa i vad jag trodde var halvstolpar...men det var visst nåt annat. Blev bra trots allt, men det gick åt mer garn än beräknat!

    SvaraRadera
  4. Så kul att du blivit inspirerad av något från min blogg! Grytlapparna blev jättefina, och rött tycker jag även hör sommaren till. Jordgubbar, hallon, körsbär och rödvita picknink dukar :) Om du virkar en vit blomma och fäster på grytlapparna kommer de att bli riktigt sommriga. hälsningar virkpia

    SvaraRadera