måndag 19 september 2011

Stortvätt

Ibland släpar jag hem garn från second hand. Det får aldrig följa med direkt in utan får ligga i förrådet i plastpåsar tills jag hinner ta hand om det. Och då nystar jag upp det i härvor, därefter tvättas det för hand. Nu har jag "råkat" samlat på mig en längre tid så jag gjorde slag i saken och hade stortvätt i helgen.

Det finns två anledningar till varför jag är så noggrann. Dels är det för att jag inte vill riskera att få in pälsänger eller annan ohyra, dels tycker jag inte om att sticka eller virka i garn som känns lite smutsigt och ofräscht och luktar gammal vind.

Ibland har jag lyckats komma över garn som känns nytt och fräscht. Då brukar jag lägga in det i påsar i frysen ett par dagar för att inte riskera att få in småkryp.


6 kommentarer:

  1. Härlig tvätt säger jag bara :-)
    O det där med frysen va ett bra tips, det ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
  2. Detta var minsann den härligaste tvätt jag sett på länge..
    Frysen måste jag tänka på nästa gång. Vissa saker känns ju faktiskt ganska jobbiga att ta i.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. vilka härliga garner! jag lyckas aldrig hitta något garn på loppis eller second hand. Sån här tvätt skulle jag också tvätta med glädje :)
    Ps. Frysen är bra, även för nytt garn från spinneri odyl, fick mal en gång och vill inte ha det igen...

    SvaraRadera
  4. men hej och hå!!! Vilken mängd och så fina färger!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar tvätt du har.......jag har bara en massa sockar ,byxoer skjortor hmmmm
    Man kan inte utan bli lite avis.
    HA det gott
    kram

    SvaraRadera